יום שבת, 14 בנובמבר 2009

נייר נטול חומצה וליגנין

הרבה פעמים אנחנו שומעים את המשפט שמופיע בכותרת, אבל לא הרבה מאיתנו ממש מבינים מה הוא אומר. ובכן... לבשתי את כובע החוקר שלי ויצאתי אל רחבי האינטרנט כדי לסכם לעצמי ולעצמכם את נושא החומצה והליגנין בנייר.
נתחיל בהגדרות:
ליגנין - בעברית עצן (מתחרז עם ליצן). תרכובת כימית המצויה בדופן תא הצמח ונמצאת בריכוז גבוה בתאי העץ.

עצן וליצן

חומצה
- חומציות נמדדת בערכי pH שזה במילים פשוטות ריכוז יוני המימן במים. ערכי ה-pH נעים בין 0 ל-14, כאשר 7 הוא pH ניטרלי. כל מה שמתחת ל-7 הוא חומצי ומעל 7 בסיסי.

בתהליך יצור רגיל של נייר, נשארים בנייר באופן טבעי חומצה וליגנין. שני חומרים אלו ממשיכים להיות פעילים בתוך הנייר ובמשך הזמן גורמים להצהבה והתיישנות. בחשיפה לאור וחום, התהליך מזורז עוד יותר.

כדי להפוך את הנייר לעמיד לזמן ארוך, מוסיפים לנייר בעת תהליך הייצור מעט בסיס (נוגד חומצה) וכך מנטרלים את החומציות. לפעמים מוסיפים אפילו כמות גדולה יותר של בסיס כדי לנטרל התקפת חומצה עתידית שיכולה לנבוע גם מגורמים סביבתיים (תנאי אחסון וכו'). נייר נטול חומצה עם רזרבה טובה של בסיס ישמר למשך למעלה מ-1000 שנה! ונייר נטול חומצה באיכות רגילה ישמר "רק" כ-500 שנה. נייר נטול חומצה יקר יותר מנייר רגיל בשל תהליך היצור המיוחד שלו. (באדיבות ויקיפדיה).
לסיכום - לאור כל האמור לעיל, כדאי להשתמש בנייר נטול חומצה וליגנין עבור פרוייקטים שנרצה לשמור לאורך שנים, כמו אלבומי תמונות. צריך לזכור שכל מה שבא במגע עם דפי האלבום גם כן צריך להיות נטול חומצה (דבק, דיו, שמרדפים וכו').

אם יש משהו ששכחתי או שלא דייקתי, מוזמנים להגיב.

6 תגובות:

  1. קרעת אותי מצחוק עם הליצן.
    אחלה פוסט.

    השבמחק
  2. הכל בגלל שהתעצלתי לחפש את צירופי המקשים כדי לנקד את המילה עצן(:

    השבמחק
  3. היי דפי. יש רק בעייה אחת...אני לא חושבת שדור אחרי הנינים שלי וגם זה במזל יהיה מעוניין באלבומים ויותר מזה לשמור אותם כי הדור הבא אחריהם בטוח שלא יהיה מעוניין. אז נכון שאני ממשיכה להשתמש בנייר נטול חומצה אבל אם חושבים על זה ככה ...

    :-)

    השבמחק
  4. בתור בורה בענייני נייר - זה ממש מרתק.
    ורק כעת כשראיתי בפוסט את צירוף המילים "דפי האלבום" שמתי לב לקורלציה בין השם שלך לעיסוק...!!!
    :)

    השבמחק
  5. את צודקת, ואני לא מחסידי "שמירת חומצה" (על משקל שמירת כשרות). מצד שני, באלבומי הילדות שלי, שהיתה לפני עשרות בודדות של שנים, התמונות כבר מצהיבות. אני מניחה שהדפים הדביקים שהשתמשנו בהם פעם לא ממש תורמים.
    בכל מקרה בימינו התמונות נשארות במחשב לנצח ואפשר להדפיס מחדש מתי שרוצים.

    השבמחק
  6. התגובה הקודמת היתה ל"רקפת". וזו ליעל - מדי פעם מישהו עולה על עניין השם. כנראה שזאת הקארמה שלי מגיל אפס(:

    השבמחק